Om oss

FLYGTEORISKOLAN som drivs av Ulf Gelberg har funnits sedan 1990 och har anordnat teorikurser på samtliga certifikatnivåer både för flygplan och helikopter.

Skolan grundades 1990 och har sen starten utbildat på både flygplan och helikopter och på alla nivåer. Ulf Gelberg började undervisa 1995 och undervisningen övergick ganska snart till en heltidstjänst. 1999 gick Ulf in som delägare för att ta över verksamheten hösten 2000. Det finns en genomgående tanke med utbildningen och det är att teorin ska vara något nödvändigt kul och inte nödvändigt ont. Självklart har teorin inget självändamål men då många andra flygskolor tycker att flygningen är roligast så tycker vi att teorin och undervisningen är det roligaste som finns. All undervisning genomsyras dessutom av allas vår ledstjärna, nämligen en hög flygsäkerhet! Vi samarbetar med flertalet praktiska flygskolor och det är upp till dig som elev att välja den skola som passar dig bäst. Utöver ordinarie kursverksamhet har vi dessutom under åren anlitats för diverse uppdragsutbildningar åt t ex Polisflyget, SAS, TUI, Novair, FlyNordic/Norwegian, Malmö Aviation, Transportstyrelsen, Kustbevakningen, SAAB Aerotech, SAAB Avionics, Flygvapnet, Helikopterflottiljen, Norrlandsflyg, Lufttransport m fl.

Från och med 2024 fokuserar vi endast på privatflygarutbildningar, PPL, och lägga all vår kraft på detta.

Vi utbildar ca 50-100 PPL-elever per år, och har under åren utbildat mellan 3500 och 4000 elever.

Personalen

Ulf Gelberg

Head of Training (Skolchef)

Ulf Gelberg, ägare samt Head of Training (skolchef). Tog kommersiella certifikat på NAIA i USA i början av 90-talet och konverterade dessa på Flygteoriskolan. Tanken var att fullfölja det spåret men Ulf fastnade för undervisningen i ett tidigt skede. Flyga är kul men att undervisa är minst lika roligt! Ulf har dessutom varit skandinavisk representant för NAIA, anlitats av Transportstyrelsen i deras examinationsråd och har varit medlem av JAA’s (europeiska myndighetsorganisationen) subject expert teams, även detta på uppdrag av Transportstyrelsen. Sen 2015 dessutom extern expert och frågekonstruktör åt EASA (European Union Aviation Safety Agency) samt subject expert åt materialtillverkaren Pad Pilot.

Sandra Legén Gelberg

Accountable Manager

Bakgrund inom ekonomi, organisationsutveckling och personal men även inom försäkringar samt turism.

Kommande kurser:
Samarbetspartners för praktisk flygutbildning: