PPL (Private Pilot Licence) Bridge (H) distans

Inträdeskrav:

• Minst PPL(A) teori
  • Medical Class 2. Information om godkända flygläkare finns på Transportstyrelsens hemsida.

Kursinformation:

Vi genomför under hösten 2024 en kurs innehållande de ämnen som skiljer sig från en PPL(A), flygplansutbildning (även under våren 2025 genomförs en distanskurs, se längre ned på sidan för vilka veckor som gäller för den). Med andra ord: en kurs för dig som har läst en flygplanskurs, och behöver helikoptertillägget, eller för dig som har minst ett PPL(A) och vill utöka till PPL(H), en s k bridgeutbildning. Vi genomför kursen som en distanskurs:

Tider:

Startdag fredag 11 oktober 09:00

Hemstudier v 42-46

Fredag 15/11 – Lördag 16/11 (09:00 – 17:00 bägge dagarna)

Kursstart: Fredag 11/10 2024 Kl. 09:00

De ämnen som du kommer att läsa är:

• Bestämmelser: Helikopterspecifika regler och tillämpningar, förnyelse/förlängning av helikopterbehörigheter mm.
  • Luftfartyg: Hur en helikopter är konstruerad, och hur den fungerar. Här tar vi upp både motorer och struktur.
  • Prestanda & färdplanering: Att på ett säkert sätt ta sig från en plats till en annan, inkl bränsle- och flygtidsberäkningar, baserat på en helikoptermanual.
  • Aerodynamik: Ge en förståelse för de faktorer som gör att en helikopter flyger, och hur det påverkar oss i olika flygsituationer.

Efter godkänd teoriexamination hos Transportstyrelsen påbörjar/fortsätter du den praktiska skolningen. Du har 24 månader på dig efter det sista godkända teoriprovet att göra klart flygningen.

Anmälan:

Du kan anmäla dig till kursen via hemsidan, epost eller brevledes.

Priset för kursen är 15 500:- + moms (totalt 19 375) där det ingår allt du kommer att behöva: litteratur, manualer mm. All litteratur är elektronisk och man erhåller inloggningsuppgifter till en plattform på internet där alla elektroniska böcker finns samt diagnostiska test, övningsfrågor mm. Det enda som tillkommer är prov- och certifikatavgifter till Transportstyrelsen som alltid erläggs direkt till dem. Kursavgiften innefattar som sagt moms som är ett krav från Skatteverket på PPL-utbildningar enligt en ny tolkning som gjordes 2022. All flygutbildning (förutom de som är studiemedelsberättigade) skall innefatta moms, även om utbildningen görs på t ex en flygklubb.

I samband med anmälan betalar du in hela kursavgiften till bg 5706-1723. Vi kommer då att skicka lite ”intresseväckar-material” som förberedelse inför kursen, samt info om boende i närheten av skolan.

Undervisningen blir färdig lördagen den 16/11 kl 17:00.

Vårkursen startar den 21 mars 2025 med träffar som ovan fast helgen vecka 18.

Har du frågor är du välkommen att höra av dig per e-post eller telefon.

Välkommen till FLYGTEORISKOLAN!

Samarbetspartners för praktisk flygutbildning

Kommande kurser för PPL (H):