EIR (Enroute Instrument Rating) (A)

 

INTRÄDESKRAV:
  • PPL- eller CPL-certifikat
  • Medical Class 2 inkl Audiogram

 

KURSINFORMATION:

Flygteoriskolan genomför för närvarande två kurser per år för instrumentflygare enligt kraven i EASA Part FCL: en intensivkurs och en distanskurs. Dessa kurser är framförallt riktade till privatflygare som avser att ta en instrumentbehörighet. Har man trafikflygarambitioner så är det enklast att läsa ATPL-modulen direkt, där CPL, IR och ATPL-teorin ingår.

 

Fr o m 2014 är dessa kurser anpassade till ett nytt upplägg som tagits fram i EASA Part FCL, en väg till ett IR som är lite mjukare och smidigare än vad det var tidigare för att ta en hel IR. EIR, Enroute IR, innebär att man reducerat kraven på den teoretiska utbildningen och gjort den ännu mer praktiskt riktad. Efter teoriutbildningen skolar man 15 timmar praktiskt (för single-engine) och kan med denna EIR flyga i instrumentflygförhållanden på sträcka, dock ska start och landning ske VFR. Vill man sen gå vidare i sitt flygande för att även kunna starta och landa IFR gör man det med en KB-IR (kompetensbaserad IR). En KB-IR kräver INGEN ny teori utan endast praktisk skolning omfattande minst 25 timmar. En KB-IR = en full IR enligt tidigare regler. Man kan också gå direkt till en KB-IR efter teorin utan att stanna till på EIR på vägen. Ytterligare en nyhet är att det inte längre krävs NQ (night qualification) för att ta en IR/EIR/KB-IR men självklart är man då begränsad att endast flyga IFR under dager.

 

Vi har två kurser per år:

 

EIR (A) Distans
EIR (A) Intensiv

 

Välkommen till FLYGTEORISKOLAN!

 

 

Samarbetspartners för praktisk flygutbildning

Läs mer om utbildningar för flygplan:
Flygplan (A)Att bli pilot (A)ATPL (A)PPL (A)EIR (A)
Kommande kurser för EIR (A):
Se alla kurserKursanmälan
Besök Flygteoriskolan på Studentum:
Studentum